Dominic Janes
»Farblehre und Laster«: Männliche Studenten, Rasse und Queerness an den Universitäten von Oxford und Cambridge, 1890er bis 1930er Jahre
In diesem Artikel untersuche ich, wie in der europäischen Moderne Farbe mit ethnischen und sexuellen Minderheiten in Verbindung gebracht wurde. In einer Fallstudie wird dazu Material analysiert, das Studenten an den Universitäten Oxford und Cambridge vom späten 19. Jahrhundert bis Mitte der 1930er Jahre verfasst haben. Die beiden Universitäten, die ältesten und prestigeträchtigsten in England, waren auch deshalb bedeutend, weil sie einen beträchtlichen Teil der administrativen, politischen und militärischen Elite des britischen Empire ausbildeten. Die Schriften ihrer Studenten geben daher Aufschluss über die Haltung, die die künftige britische Führungselite während ihrer Ausbildung gegenüber Männern und Farbe einnahm. Die Konzepte des Orientalismus und Ornamentalismus werden verwendet, um den Prozess zu erklären, durch den queere Männer als »farbenfrohe« Schöngeister verstanden und mit nicht-weißen, farbigen Männern in Verbindung gebracht wurden. Studenten wurden stereotypen Typen zugeordnet, von denen zwei der wichtigsten (in zeitgenössischen Begriffen) der sportbegeisterte »beherzte« Student und der kulturbeflissene »Ästhet« waren. So entstand schließlich der Eindruck, dass es sich bei diesen Gruppen junger Männer um tatsächlich in einem Wettbewerb stehende Teams handele, wobei gemeinhin davon ausgegangen wurde, dass die mehrheitlich weiße und heterosexuelle Gruppe den Sieg davontragen würde.
»Chromatics and Vice«: Male Students, Race and Queerness at the Universities of Oxford and Cambridge, 1890s to 1930s
This article explores some of the ways in which colour came to be associated with racial and sexual minorities in European modernity. It does this through examination of a case-study of material produced by students at the Universities of Oxford and Cambridge in imperial Britain from the late nineteenth century to the mid-1930s. The oldest and most prestigious universities in England, they matter because they educated a considerable proportion of the administrative, political, and military elite of the British Empire. Their students’ writings, therefore, reveal the attitudes toward men and colour of the British ruling elite in the process of its ongoing formation. The concepts of orientalism and ornamentalism are used to explain the process by which queer men were understood as »colourful« aesthetic characters and as being associated with non-white men of colour. This process involved assimilating students into stereotypical types, two of the most important of which were the sport-loving »hearty« student and the culture-loving »aesthete« (to employ terms in use at the time). This had the effect of implying that these rival groups of young men were, in effect, teams in a competition in which it was widely assumed that the majority white and sexually orthodox group would triumph.
Kurz-Bio: Dominic Janes
Dominic Janes is Professor of Modern History at Keele University. Before this he taught in the History of Art department at Birkbeck, University of London. He is a cultural historian who studies texts and visual images relating to Britain in its local and international contexts since the eighteenth century. Within this sphere he focuses on the histories of gender, sexuality and religion. His last two books are Freak to Chic: »Gay« Men In and Out of Fashion after Oscar Wilde (2021) and British Dandies: Engendering Scandal and Fashioning a Nation (2022). He is completing a book on queer student masculinities and co-editing The Oxford Handbook of LGBTQ History.
E-Mail: d.janes@keele.ac.uk