Nr. 63 | kinder | Abstract

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Jeremy Goldberg

[ DEUTSCH | ENGLISH | Kurz-Bio]

Das ertrunkene Kind. Ein Essay zur Kulturgeschichte des Mittelalters

Kindheit im Mittelalter historisch zu rekonstruieren wird ganz erheblich durch den Mangel an Quellen erschwert, die Kinder überhaupt zu Kenntnis nehmen. Für das englische Hochmittelalter stechen zwei Quellensorten heraus: Zum einen berichten Mirakelbücher von der wundersamen Rettung oder Genesung von Kindern von ernster Krankheit oder einem schweren Unfall bis hin zur Wiedererweckung vom Tod durch das Eingreifen eines Heiligen. Zum anderer verzeichnen die Aufzeichnungen der Untersuchungsrichter (coroners‘ rolls) die Jury-Urteile zu tödlichen Unfällen von Kindern. Beide Quelle wurden von Sozialhistorikern, in der Nachfolge von Ariès, auf die Fürsorge gegenüber Kindern und deren Vulnerabilität im Bezug auf unterschiedliche Arten von Unfällen hin untersucht. Besonders die eminente Gefährdung von Kindern durch Ertrinken oder im Falle der Mirakelbücher deren Errettung vor dem Ertrinken wurde dabei als reelles und quantifizierbares Ereignis präsentiert. Dieser Artikel wendet sich gegen eine solche reifizierende und quantifizierende Lesart, und plädiert dafür, die Quellen als fiktive, kulturwissenschaftlich zu analysierende Texte zu lesen. Anhand von Narrativen des Ertrinkens untersucht der Artikel, warum der Topos des ertrunkenen Kindes so häufig vorkommt. Die scheinbar hohe Zahl von derlei Kindstoden, die sich durch rezente Erhebungen in modernen ländlichen Gesellschaften nicht bestätigen lässt, wird dadurch in Zweifel gezogen.

[ ENGLISCH | DEUTSCH]

The Drowned Child: An Essay in Medieval Cultural History

The historian of childhood in the medieval era is necessarily constrained by the availability and possibilities of sources that actually notice children. For the English high Middle Ages two sources stand out, viz. miracula, records of the supposedly miraculous rescue or recovery of children from serious harm or even their restoration to life following fatal accident due to the intervention of a saint and the verdicts of jurors in respect of fatal accidents involving children recorded in coroners’ rolls. These have been mined by social historians to make observations about the care of children – the legacy of the work of Ariès – and the propensity of children to suffer different kinds of childhood accidents. In particular the marked propensity of children to die as a result of drowning, or in the case of the miracula to be restored to life after having drowned, has been commented upon as if these represented real and quantifiable trends. This present paper is an attempt to move away from a reading of such sources as objective and quantifiable and to view them rather as fictive texts that lend themselves to a cultural historical analysis. It considers in particular narratives of drowning and why the topos of the drowned child occurs so frequently. In so doing, it implicitly casts doubt on the startlingly high proportion of childhood fatalities ascribed to drowning which appear out of line with evidence from modern rural societies.

Kurz-Bio: Jeremy Goldberg

Medieval social and cultural historian with particular interests inter alia in gender, the family, and the history of childhood. His publications include Women, Work, and Life Cycle in a Medieval Economy (Oxford, 1992) and Communal Discord, Child Abduction and Rape (New York, 2008). He teaches in the Department of History and the Centre for Medieval Studies at the University of York, UK.

E-Mail: jeremy.goldberg@york.ac.uk

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