Nr. 39 | Die Farbe »weiß« | Abstract

Zurück zum Inhalt

Ulrike Weckel

[ DEUTSCH | ENGLISH | Kurz-Bio]

Eingeschränkte Vieldeutigkeit: Die Verfilmung von Carl Zuckmayers Theatererfolg Des Teufels General 1955

Ulrike Weckel vergleicht in ihrer Filmkritik die Käutnersche Verfilmung von “Des Teufels General” mit Zuckmayers erfolgreichem Bühnenstück. Die Glättung der dramatischen Konflikte und die Besetzung der Hauptrolle mit dem adretten Curd Jürgens scheint auf den ersten Blick nur allzu gut zum Mythos von der sauberen Wehrmacht zu passen, der mit der Gründung der Bundeswehr in Westdeutschland vielfach propagiert wurde. Schaut man dagegen genauer hin, zeigen sich allerlei Ambivalenzen, die die Deutungsvielfalt für die Zuschauer erhöhten und – so Weckels Plädoyer – von der Forschung nicht vorschnell mit Gewissheiten über ein “kollektives Gedächtnis” zugeschüttet werden sollten.

[ ENGLISCH | DEUTSCH]

Reduced Ambiguity: The Film The Devil’s General (1955) based on Carl Zuckmayer’s Popular Play

When director and co-author Helmut Käutner turned the immediate post-war era’s most successful German play, Des Teufels General, into a movie he not only adapted the plot to the rules of a different medium. He also took into account the protests of theater-goers in 1946-47, and as the film’s advertizing stressed, “repaired” several weaknesses of Zuckmayer’s play. It is easy to agree that the film softened the conflict around the passionate airman who – although an opponent to the Nazi regime – sells his soul to “the devil”. Premiering only weeks before the establishment of the Bundeswehr the film clearly strove to present the German Wehrmacht as unsullied as possible. Nevertheless detailed analysis of the differences between play and movie reveals interesting ambiguities in each that enlarge viewers’ opportunities for interpretation. Even the softened movie contains some remarkable dialogue and images that could not be easily incorporated into West-Germans’ attempts to identify themselves as victims, attempts which recent cultural history has come to embrace as their “collective memory”.

Kurz-Bio: Ulrike Weckel

Historikerin, Marie Curie Fellow am Europäischen Hochschulinstiut, Florenz.
e-mail: ulrike.weckel@iue.it

Zurück zum Inhalt