Nr. 56 | tiere | Abstract

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Brett Mizelle

[ DEUTSCH | ENGLISH | Kurz-Bio]

»A man quite as much of a show as his beasts«: James Capen ›Grizzly‹ Adams und die Herstellung von Grizzly-Bären

Im Hinblick auf jüngste Versuche, nichtmenschliche Tiere in der menschlichen Geschichte zu integrieren, untersucht dieser Aufsatz Leben und Wirken von James Capen „Grizzly“ Adams, einer Schwellenfigur, die den Bogen von der menschlichen zur tierischen Welt spannte und die damit zu einer kulturelle Ikone im Amerika der 1850er und 1860er Jahre avancierte. Adams Tierausstellung bieten uns neben zahlreichen Texten, Anekdoten und Bildern, die seine Partnerschaft mit nichtmenschlichen Tieren verzeichnen, eine recht gut dokumentierte Erzählung des populären kulturellen Unternehmertums im Vorbürgerkriegs-Amerika. Sie zeigen auch, wie Adams’ gelebte Beziehung mit wilden Tieren die Bilder der Amerikaner/innen von Grizzly Bären und der Wildnis formten. Adams’ Tod, Resultat der zahlreichen Wunden, die ihm seine Bären zufügten, mahnt uns, dass Mutmaßungen über das menschliche Wissen um das Tier und die Herrschaft über die Natur vorschnell sind, vielleicht sogar Wunschbildern entspringen. Seine Geschichte illustriert zudem, dass Vorstellungen von und der Umgang mit nichtmenschlichen Tieren historisch spezifische Ausformungen annehmen, die ihre Wurzeln in dieser gelebten Beziehung haben, welche wiederum auf das Leben der Tiere selbst rückwirkt.

[ ENGLISCH | DEUTSCH]

»A man quite as much of a show as his beasts«: James Capen ›Grizzly‹ Adams and the Making of Grizzly Bears

Drawing on recent efforts to integrate nonhuman animals into human history, this essay examines the life and career of James Capen „Grizzly“ Adams, a liminal figure who straddled human and animal worlds to become an American cultural icon in the 1850s and 1860s. Adams‘ exhibitions, along with the numerous texts, anecdotes and images chronicling his partnerships with nonhuman animals, provide us with a relatively well-documented story of popular culture entrepreneurship in antebellum America. They also reveal how Adams‘ lived relationship with wild animals shaped Americans‘ understanding of grizzly bears and wilderness. Adams‘ death from wounds inflicted by his bears reminds us that presumptions of human understanding of animals and mastery over the natural world are premature, perhaps even wishful thinking. His story also illustrates how ideas about and practices toward nonhuman animals are historically specific, rooted in lived relations, and have profound implications for animals themselves.

Kurz-Bio: Brett Mizelle

Associate Professor of History and Director of the American Studies Program at California State University Long Beach. His publications include articles, book chapters, and reviews in the fields of nineteenth-century American history and the history of human-animal relationships. His book »Pig«, which charts how humans have shaped the pig and how the pig has shaped us, will be published in the Reaktion Books »Animal« series in June 2011. He is also completing a monograph on the cultural work of exhibitions of exotic and performing animals in the nineteenth-century United States. Mizelle is also a co-founder and current editor of the H-Animal Discussion Network.
E-Mail: dmizelle@csulb.edu

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